رفع عیوب سازه جرثقیل ها

مشکل جرخ سابی جرثقیل
مشکل جرخ سابی جرثقیل
مشکل جرخ سابی جرثقیل

یکی از مهمترین مشکلاتی که در جرثقیل ها وجود دارد مشکل خرابی مداوم چرخ و سایش چرخ ها می باشد و عمدتاً به دلیل مشکلات ساخت چنین مشکلاتی به وجود می آید.

در صورتی که برای این مشکل فکری نشود می تواند به کل سازه و راهبر آسیب بزند.

چرخ جرثقیل حداقل می بایست 2 سال بدون خرابی کار کند و در صورت خرابی زودتر از این زمان مشکلی در سازه و راستای چرخ ها وجود دارد.

به تصاویر زیر و استاندارد های fem در این مورد توجه فرمائید.

عیوب جرثقیل شامل عیوب سازه و و راهبر و چرخ و ریل است

عیوب سازه ای شامل مشکل ساختاری پل و سازه است.

در عیب سازه که ممکن است در اثر خیز بیش از حد پل جرثقیل رخ دهد در صورتی که پل طبق دستورالعمل های استاندارد ساخته نشود باعث مشکلات عدیده ای در کارکرد جرثقیل و پل خواهد شد. و در نهایت ممکن است به صورت شکستگی جوش های اتصال جان به بال پل نمایان شود و بایستی برای رفع این مشکل می بایست از همان ابتدا پل طبق استاندارد، ساخته شود و طبق استانداردهای جرثقیل، کار تحویل گیری انجام شود.

در صورت خرابی پل در مواردی می توان با انجام تست های بار با دستورالعمل های ویژه رنج باربرداری پل جرثقیل را به کمتر از مقدار ساخته شده تقلیل داد ولی در مواردی نیز پل جرثقیل ممکن است به حدی مشکل داشته باشد که دیگر قابلیت استفاده نداشته باشد که در آن صورت مسئولیت استفاده از پل جرثقیل به عهده صاحب واحد صنعتی خواهد بود.

مقدار استاندارد خیز پل طبق استاندراد CMMA 74 می بایست کمتر از ۱/۷۵۰ طول SPAN در پل باشد که باز هم این مقدار بسته به کلاس کاری جرثقیل مورد درخواست شما باشد و تا مقدار ۱/۸۸۸ طول SPAN هم ممکن است طبق کلاس کاری جرثقیل باشد.

خیز مثبت پل جرثقیل

پل جرثقیل می بایست به اندازه حاصل جمع خیز ناشی از وزن مرده جرثقیل  و نصف خیز جرثقیل در حالت باربرداری خیز مثبت داشته باشد.منظور از بار مرده، وزن پل ها به علاوه وزن ترولی جرثقیل است.

پل جرثقیل می بایست حالت ارتجاعی داشته باشد و پس از انجام باربرداری دوباره سر جای خود برگردد.

در صورتی که پل جرثقیل حالت ارتجاعی نداشته باشد و سر جای خود برنگردد عملا پل کارایی لازم را نخواهد داشت.

عیوب دیگری که ممکن است در جرثقیل ها وجود داشته باشد مشکل بوژی است.در جرثقیل هایی که بوژی و ریل در یک راستا نباشد باعث بروز چرخ سابی شدید خواهد شد اگر مشکل جرثقیل این مورد باشد با لاینر گذاری و تنظیم بوژی این مشکل رفع می شود و البته این مورد نیز بستگی به شرایط محل جرثقیل و امکان سنجی محل پل جرثقیل دارد.

مشکل دیگر، مشکل انحراف چرخ و شفت از راستای استاندارد است استاندارد های چرخ و شفت جرثقیل بر اساس استاندارد FEM در زیر آورده شده است که بایستی چرخ و شفت جرثقیل در رنج استاندارد باشد.

در مواردی میتوان این مشکل را برطرف کرد ولی در بعضی موارد نمی توان این مشکل را برطرف کرد و نیاز است راهبر جرثقیل تعویض شود.

در جرثقیل ها مقادیر استاندارد اعداد و تلرانس های جرثقیل به صورت زیر است.

در سوله نیز تلرانس اختلاف فاصله بین دو ریل بر اساس استاندارد FEM به صورت زیر است.

اختلاف ارتفاع در ریل های دو طرف سوله نیز می تواند حداکثر ۱۰mm باشد.

چرخ های جرثقیل نیز می توانند حداکثر ۰٫۰۴% از راستای عمود بر محور خود انحراف داشته باشند.

راستای محوریت چرخ های جرثقیل نیز حداکثر می تواند ۱mm اختلاف داشته باشد.

در جرثقیل هایی که دارای گایدرول هستند تلرانس های نصب به صورت زیر است.

در زیر تصاویری از جرثقیل اصلاح شده در شرکت فولاد غرب آسیا را مشاهده کنید.

جرثقیل قبل از اصلاح چرخ سابی

جرثقیل قبل از اصلاح چرخ سابی

جرثقیل قبل از اصلاح چرخ سابی

جرثقیل قبل از اصلاح چرخ سابی

راهبر های جرثقیل به طور کامل تعویض و نصب شدند.

رفع عیب سازه جرثقیل

رفع عیب سازه جرثقیل

جرثقیل بعد از اصلاح چرخ سابی

جرثقیل بعد از اصلاح چرخ سابی

تصویری از راهبر و چرخ های تهیه شده برای جرثقیل مزبور

جرثقیل تعمیر شده

جرثقیل تعمیر شده

در صورت نیاز می توانید جهت رفع عیوب سازه جرثقیل با ما تماس بگیرید.

 

شرکت مبنا کرین صدر:

مهندس فیروز صدری: ۰۹۱۲۳۴۵۴۷۰۵

شماره تماس شرکت: ۰۲۱۵۵۲۵۲۲۸۰ 

شماره فکس : ۰۲۱۵۵۲۷۶۰۱۷

کلمات کلیدی:

سازه جرثقیل سقفی
سازه جرثقیل دروازه ای
طراحی سازه جرثقیل سقفی
طراحی سازه جرثقیل
سازه ها و جرثقیل ها
سازه جرثقیل
سازه های جرثقیل

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رفع عیوب سازه جرثقیل ها”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *